12.9.2023
Kangasalan kaupunki/Suoraman koulu, Kangasala

Tiimioppimisen malli -ison alakoulun tapa organisoitua ja oppia toisilta

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Yhden Suomen suurimman alakoulun (n. 700 oppilasta, esiopetuksen kanssa yli 800 oppilasta) hallintoa ja toimintakulttuuria päätettiin kehittää. Uudistaminen aloitettiin viisi vuotta sitten ja se jatkuu edelleen. Koulussa on yli 50 opettajaa ja yli 120 työntekijää yhteensä. Oli tarve luoda tiimimäinen toimintamalli ison organisaation tueksi.
Ratkaisu
Kouluun luotiin vahva tiimioppimisen malli. Koulussa toimivat tällä hetkellä luokkatasotiimit, sekä kehittämistiimit. Jokainen työntekijä kuuluu siis kahteen tiimin. Tiimeillä ovat tiimivastaavat (tiimivalmentajat), joiden työ on resurssoitu ja jotka vastavaan tiimin tavoitteiden asettamisesta ja saavuttamisesta. Tiimivastaavat ovat osa koulun osallistavaa toiminta-/johtamiskulttuuria.

Koko koulun henkilökunta on koulutettu tiimioppimisen malliin ja tiimivastaavia koulutetaan joka vuosi. Tiimimallin ajatuksena on ollut luoda monta pientä koulua yhden ison koulun sisälle. Tiimin ovat varsin itseohjautuvia ja itsenäisiä toimijoita, joilla on kuitenkin säännöllinen yhteinen koulun johtoon. Koulutuksiin on käytetty hankerahaa, sekä omaa rahoitusta. Koulutuksesta on vastannut Team Global Akatemia.
Tulokset
Kehittämisteon vaikutukset ovat olleet merkittävät. Osallisuuden kokemus on lisääntynyt koko henkilöstön keskuudessa. Työnhyvinvointi on lisääntynyt, koska toiminnallinen lähiesimiehisyys (valmentava johtajuusmalli) on tullut paljon lähemmäksi työntekijöitä. Työntekijöiden mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön on lisääntynyt, opetuksen laatu on tasalaatuistunut.

Yhteyshenkilöt

Jyrki Taipale
jyrki.taipale(ät)kangasala.fi
rehtori
Kangasalan kaupunki / Suoraman koulu
Juha Kleemola
juha.kleemola(ät)kangasala.fi
apulaisrehtori
Kangasalan kaupunki / Suoraman koulu
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta